Μουσείο Μπενάκη | Η νέα του έκθεση ανατρέπει τα μέχρι σήμερα δεδομένα για τις απαρχές της γλυπτικής

Σπάνια αρχαιολογικά ευρήματα από τον Παλαιό Κόσμο και τη Λέσβο παρουσιάζονται για πρώτη φορά φέρνοντας το μακρινό παρελθόν στο παρόν.

Τέχνη δύσκολη, περίτεχνη, στον χρόνο απαιτητική, στη λεπτομέρεια εστιασμένη. Μία τέχνη που ριζώνει σε εποχές πολύ μακρινές από τη στιγμή που άρχισε να αξιολογείται ως καλλιτεχνικό επίτευγμα. Οι απαρχές της γλυπτικής αποτελούν ένα ταξίδι μακρύ. Ένα ταξίδι εκατομμυρίων ετών, το οποίο αποφάσισε να πραγματοποιήσει το Μουσείο Μπενάκη μέσα από τη νέα εντυπωσιακά διαφορετική έκθεση του. Με κοινωνούς όλους εμάς. 

Μουσείο Μπενάκη | Η νέα του έκθεση ανατρέπει τα μέχρι σήμερα δεδομένα για τις απαρχές της γλυπτικής
Χειροπέλεκυς σε φολίδα, Ροδαφνίδια, Λέσβος, ελάχιστη ηλικία 300.000-200.000 χρόνια. Πυριτόλιθος θερμών πηγών. Ανασκαφή Πανεπιστημίου Κρήτης. ©ΕΦΑ Λέσβου, Αρχαιολογικό Μουσείο Μυτιλήνης, αρ. εισ. ΠΛΘ58. Φωτ.: Βασίλης Τσώνης.

Η πυξίδα του χρόνου τοποθετείται στο παρελθόν. 2,5 εκατομμύρια χρόνια πριν. Τότε, που οι πρώτες πειραματικές – τεχνικά αθώες, γνωστικά αδιευκρίνιστες – (ανα)πλάσεις άρχισαν να λαμβάνουν χώρα. Ένας ρηξικέλευθος χρονικός προσδιορισμός, ο οποίος ανατρέπει τα μέχρι τώρα δεδομένα υποστηρίζοντας μέσω ευρημάτων ότι η αισθητική αφύπνιση εμφανίζεται στην ιστορία του πολιτισμού πολύ νωρίτερα από ό,τι ήταν μέχρι σήμερα αποδεκτό

Μουσείο Μπενάκη Γλυπτική
Χειροπέλεκυς με μικρό σπάσιμο στο άνω άκρο σε φολίδα, Λισβόρι – Θερμές Πηγές, Λέσβος, ελάχιστη ηλικία 300.000- 200.000 χρόνια. Διαγενετικός πυριτόλιθος. Ανασκαφή Πανεπιστημίου Κρήτης. ©ΕΦΑ Λέσβου, Αρχαιολογικό Μουσείο Μυτιλήνης, αρ. εισ. ΠΛΘ55. Φωτ.: Βασίλης Τσώνης.

Αξίζει κανείς να σκεφτεί ότι ο μέχρι τώρα κανόνας της ιστορίας της τέχνης αναγνωρίζει ως αρχαιότερα καλλιτεχνικά δείγματα τα γλυπτά των παλαιολιθικών "Αφροδιτών", τη ζωγραφική, τα χαράγματα και τα ανάγλυφα στις παρειές των σπηλαίων, με πιο γνωστά τα σπήλαια του Λασκώ και της Αλταμίρα, όλα έργα του είδους μας, Homo sapiens. Η έκθεση "Οι απαρχές της γλυπτικής. Αρχαιολογικά ευρήματα από τον Παλαιό Κόσμο και τη Λέσβο 2,5 εκατομμύρια έως 50.000 χρόνια πριν από σήμερα" έρχεται να το ανατρέψει. Με τεκμήρια, ευρήματα, καλλιτεχνικές αποδείξεις.

Μουσείο Μπενάκη Γλυπτική
Κοπέας, Μαυριτανία, περ. 800.000-300.000 χρόνια, χαλαζίτης Συλλογή Τόνι Μπερλάντ. ©Κέντρο Γλυπτικής Νάσερ, Ντάλας. Φωτ.: Kevin Todora

Όπως αποκαλύπτει η έκθεση, αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια πριν από την εμφάνιση των Homo sapiens, προγονικά είδη κατασκεύαζαν εργαλεία ακολουθώντας την Αχελαία τεχνική παράδοση και επεδίωκαν τη συμμετρία δημιουργώντας δακρυόσχημα και σφαιρικά σχήματα. Κάποιες φορές επέλεγαν εντυπωσιακά πετρώματα, ενίοτε δημιουργούσαν κοφτερές ακμές γύρω από ένα κεντρικό σημείο αναφοράς, εγγενές στην πρώτη ύλη, όπως παραδείγματος χάρη ένα απολίθωμα ή μια κρυσταλλική ατέλεια ή επεδίωκαν τον γιγαντισμό των εργαλείων. Άλλα είδη αναγνώριζαν ανθρωπόμορφες ή ζωόμορφες απεικονίσεις σε πετρώματα και τα μετέφεραν στους καταυλισμούς τους.

Μουσείο Μπενάκη Γλυπτική
Το βότσαλο Μακαπάνσχατ, Μακαπάνσχατ, Νότια Αφρική, περ. 2,5 εκατ. χρόνια, ίασπις ©Πανεπιστήμιο του Βιτβάτερσραντ, Γιοχάνεσμπουργκ, Νότια Αφρική. Φωτ.: Brett Eloff.

Έχοντας ως πυρήνα την έκθεση "First Sculpture: From Handaxe to Figure Stone που διοργανώθηκε από το Nasher Sculpture Center" στο Ντάλας το 2018, η πρόταση του Μουσείου Μπενάκη στην Κουμπάρη εμπλουτίζεται με ακόμη περισσότερα ευρήματα από διαφορετικά σημεία της Ελλάδας και της Ευρώπης. Τη Λέσβο, την Αφρική, την Ευρασία. 

Μουσείο Μπενάκη Γλυπτική
Χειροπέλεκυς, Γαλλία, περ. 500.000-300.000 χρόνια, πυριτόλιθος Συλλογή Τόνι Μπερλάντ. ©Κέντρο Γλυπτικής Νάσερ, Ντάλας. Φωτ.: Kevin Todora

Στα εκθέματα περιλαμβάνονται σπάνια παλαιολιθικά εργαλεία και μορφές σε λίθο από τη συλλογή του Tony Berlant στο Ντάλας, το Ινστιτούτο Ανθρώπινης Παλαιοντολογίας στο Παρίσι, το Μουσείο της Άνω Γαλιλαίας και την αρχαιολογική συλλογή του Εβραϊκού Πανεπιστημίου της Ιερουσαλήμ στο Ισραήλ, το Μουσείο Ανθρωπολογίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, το Ευρωπαϊκό Κέντρο Προϊστορικής Έρευνας στο Τοταβέλ και το Μουσείο του Βιτβάτερσραντ στο Γιοχάνεσμπουργκ, στη Νότια Αφρική. 

Μουσείο Μπενάκη Γλυπτική
Εργαλείο με αμφιπρόσωπη λάξευση, πιθανώς σπασμένος χειροπέλεκυς μετασκευασμένος σε κοπέα, Ροδαφνίδια, Λέσβος, ελάχιστη ηλικία 300.000-200.000 χρόνια. Διαγενετικός πυριτόλιθος. Ανασκαφή Πανεπιστημίου Κρήτης. ©ΕΦΑ Λέσβου, Αρχαιολογικό Μουσείο Μυτιλήνης, αρ. εισ. ΠΛΘ1. Φωτ.: Βασίλης Τσώνης.

Δίπλα σε αυτά παρουσιάζονται, για πρώτη φορά στο ελληνικό και παγκόσμιο κοινό, εργαλεία από τη σημαντική θέση στα Ροδαφνίδια της Λέσβου, που ανασκάπτει συστηματικά το Πανεπιστήμιο Κρήτης από το 2012. Η συνομιλία των ελληνικών ευρημάτων με ευρήματα από άλλα μέρη της Ευρώπης, της Ασίας και της Αφρικής αναδεικνύει τη σημασία του Αιγαίου ως πύλης εισόδου των πρώτων κατοίκων της Ευρώπης

Μουσείο Μπενάκη Γλυπτική
 Χειροπέλεκυς, Ουέστ Τοφτς, Νόρφολκ, Αγγλία, περ. 500.000-300.000 χρόνια, πυριτόλιθος ©Μουσείο Αρχαιολογίας και Ανθρωπολογίας, Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ, αρ. 1916.82/Record 2.

Ταυτόχρονα, τεκμηριώνει το ειδικό βάρος της ατελώς γνωστής παλαιολιθικής κληρονομιάς του Αιγαιακού Αρχιπελάγους στην ιστορία της τέχνης, του πολιτισμού και των ανθρώπινων ροών στα βάθη της προϊστορίας, σε μια περίοδο πριν από τη γραφή, κατά τη διάρκεια της οποίας τα τεχνολογικά επιτεύγματα και οι αισθητικές αναζητήσεις εγγράφονται στον λίθο.

Μουσείο Μπενάκη Γλυπτική
Αχελαίος χειροπέλεκυς, Καριαντούσι, Κένυα, περ. 1 εκατ. χρόνια, οψιανός ©Μουσείο Αρχαιολογίας και Ανθρωπολογίας, Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ , αρ. 1931.506 D.

Η έκθεση συνοδεύεται από κατάλογο σε δύο γλώσσες (ελληνικά, αγγλικά), ξεναγήσεις για το κοινό, ομιλίες ειδικών από όλο τον κόσμο, εκπαιδευτικά προγράμματα  απευθυνόμενα σε σχολικά και ειδικά ακροατήρια, παραγωγή φιλμογραφικού υλικού και μία πρωτότυπη απτική εμπειρία για τη διάχυση της γνώσης στο ευρύ κοινό. Η έκθεση που στεγάζεται στο Μουσείο Μπενάκη στην Κουμπάρη ολοκληρώνεται στις 7 Ιανουαρίου

Διαβάστε Επίσης