Η Μάρθα Λαμπίρη Φεντόρουφ στο Harper's Bazaar: "Δεν πιστεύω στην τύχη"

Για τη Μάρθα Λαμπίρη Φεντόρουφ η απόλυτη ευτυχία είναι να ξεφεύγει της και να εναρμονίζεται με τη φύση και το περιβάλλον.

HARPER'S BAZAAR TEAM

Από την Κατερίνα Κηλίδη

Είναι από εκείνα τα απογεύματα που βλέπεις τα χρώματα του ηλιοβασιλέματος και νομίζεις ότι έχεις μπροστά σου κάποιον πίνακα του Βίνσεντ βαν Γκογκ. Σε ένα τέτοιο "φόντο" συνάντησα τη Μάρθα Λαμπίρη Φεντόρουφ. Το όνομά της ακούστηκε έντονα πριν από δύο χρόνια, χάρη στη μεγάλη επιτυχία που γνώρισε ως πρωταγωνίστρια στην τηλεοπτική σειρά "Παγιδευμένοι". Από τα πρώτα επεισόδια ξεχώρισε και έγινε αγαπητή στο τηλεοπτικό κοινό. Απολαμβάνει το γεγονός ότι ο κόσμος εστίαζε στο υποκριτικό της ταλέντο και όχι στην εξωτερική της εμφάνιση. "Καλώς ή κακώς, αντλώ στοιχεία από τον χαρακτήρα μου προκειμένου να υποδυθώ τον ρόλο. Με προβληματίζει το ότι διαβάζω κριτικές και αναρτήσεις με σχόλια στο Διαδίκτυο τα οποία κατακρίνουν πολύ έντονα πρόσωπα και επαγγελματίες και δη για λεπτομέρειες που δεν τους αφορούν, ξεπερνώντας τα όρια του απανθρωπισμού".

Η Μάρθα Λαμπίρη Φεντόρουφ στο Harper's Bazaar: "Δεν πιστεύω στην τύχη"

Η Μάρθα Λαμπίρη Φεντόρουφ μπορεί να αποφοίτησε από τη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου το 2016, ωστόσο έχει καταφέρει να καταξιωθεί, χάρη στο ταλέντο, στις επιτυχημένες επιλογές συνεργασίας, αλλά κυρίως γιατί της αρέσει να εξελίσσεται σε ένα δικό της πλαίσιο, όπου οι στόχοι και οι φιλοδοξίες ορίζονται από την καθημερινή προσπάθεια για αρμονία. "Η επιτυχία και η ευτυχία μου δεν εξαρτώνται από τους ρόλους που υποδύομαι. Ποτέ δεν επιδιώκω να περάσω στη "φούσκα” της τελειότητας" εξηγεί. "Η ανάγκη για τελειότητα είναι αφόρητα πιεστική. Εξάλλου, είμαστε τέλειοι ακόμα και με τα ελαττώματά μας. Μπορεί να διακρίνομαι από μια έντονη... δόση εργασιομανίας, ωστόσο πάντοτε μου αρέσει να εξασφαλίζω χρόνο προκειμένου να βρω την πολυπόθητη αρμονία. Μακριά από άγχος, τόσο στην καριέρα όσο και στην υπόλοιπη καθημερινότητα".

Μάρθα Λαμπίρη Φεντόρουφ

"Οι "Παγιδευμένοι” προϋπέθεταν αυστηρή συνέπεια και δέσμευση. Συμμετείχα καθημερινά σε δεκάωρα γυρίσματα, γεγονός που απαιτούσε από μέρους μου τρεις ώρες για μελέτη του σεναρίου, μία ώρα για προσωπική περιποίηση και δύο ώρες για μετακίνηση. Επιπλέον, είχα και την απαραίτητη βόλτα με τον Ντιέγκο, τον ημίαιμο σκύλο μου. Η ημέρα μου ήταν κάτι παραπάνω από έντονη και πλήρης υποχρεώσεων". Είναι φανερό ότι ο εξοντωτικός ρυθμός δουλειάς για μακρύ χρονικό διάστημα δεν της ταιριάζει. "Χρειάζομαι διαλείμματα. Δεν έχω τη φιλοδοξία ή τη ματαιοδοξία ότι θα ζω για πάντα με την... ταμπέλα της πρωταγωνίστριας. Εξάλλου, δε θεωρώ ποτέ μια κατάσταση δεδομένη, ακόμα και στη σειρά "Παγιδευμένοι”, όπου είχα έναν υπέροχο πρωταγωνιστικό ρόλο".

Μάρθα Λαμπίρη Φεντόρουφ

Φέτος έχει δομήσει το πρόγραμμά της με τέτοιον τρόπο ώστε να μπορεί να απολαύσει την προσωπική της ζωή και τους φίλους της. Εσωστρεφής, δε θέλει να επικοινωνεί τα πολύ προσωπικά της σχέδια. "Προτιμώ πρώτα να κάνω κάτι και μετά να το μοιράζομαι. Το ίδιο ισχύει και με τους δικούς μου ανθρώπους. Μπορεί ως ηθοποιός να εκτίθεμαι, αλλά, πάνω απ’ όλα, εκτίθεται η ψυχή μου, όχι η ζωή μου. Ακόμα, δε με αφορά ο σταρ-συστημικός τρόπος αυτής της έκθεσης" λέει. "Είμαι ευτυχής που συμμετέχω στο θεατρικό έργο "Η λυσσασμένη γάτα” του Τενεσί Ουίλιαμς. Η πρεμιέρα στο θέατρο Αθηνά θα γίνει στις 24 Οκτωβρίου. Η απόδοση και η σκηνοθεσία είναι του Δημοσθένη Παπαδόπουλου, ο οποίος, καθώς διαθέτει ένα συγκεκριμένο όραμα για την παράσταση, σκοπεύει να παρουσιάσει μια ξεχωριστή "Λυσσασμένη γάτα”!".

Μάρθα Λαμπίρη Φεντόρουφ

Παρατηρώ τον τρόπο που στέκεται. Το σώμα της εκπέμπει μια έντονα αέρινη και αεικίνητη αίσθηση. Στοιχείο που οφείλεται και στο γεγονός ότι από τριών ετών ασχολήθηκε με το μπαλέτο, ενώ μέχρι τα είκοσί της, εντατικά, και με άλλα είδη χορού. Παράλληλα, φοίτησε σε μουσικό γυμνάσιο μαθαίνοντας πέντε μουσικά όργανα και συμμετέχοντας σε τρεις διαφορετικές χορωδίες. "Είμαι ανήσυχο πνεύμα. Στο Λονδίνο, όπου έζησα για κάποιο χρονικό διάστημα, έκανα roller skates. Στην καραντίνα ανακάλυψα τη γιόγκα και τον διαλογισμό, πρακτικές που με συντροφεύουν ως σήμερα, καθώς ακολουθώ το ιδιόρρυθμο και απαιτητικό πρόγραμμα ενός ηθοποιού. Βέβαια, έχω αμελήσει τον χορό" λέει με απολογητικό ύφος. Ανήκει στη γενιά των millennials, επομένως το ενδιαφέρον της για τον φεμινισμό, τα ίσα δικαιώματα και όλα όσα απασχολούν τη γενιά της είναι έντονο, δίχως ωστόσο να υιοθετεί άκριτα τις ευκαιριακές τάσεις της εποχής. "Προσπαθώ να προασπίζομαι τα ανθρώπινα ζητήματα και δικαιώματα, τα οποία καταπατώνται πολύ συχνά και δη σε κάθε έκφανση της καθημερινότητάς μας, με αποτέλεσμα να βρισκόμαστε απέναντι στο φάσμα της αποξένωσης από την ανθρώπινη φύση μας". Η ίδια διεκδικεί σθεναρά την επιστροφή στην καλοσύνη. "Έρχεται η στιγμή που δε θα θεωρούμε υπεύθυνο τον εαυτό μας για το πώς οι άλλοι θα παρερμηνεύουν τις προθέσεις, τις σκέψεις, μα και την ίδια την ψυχή μας. Έχω το δικαίωμα να νιώσω ελεύθερη να εκφραστώ, ακόμα και να κάνω λάθος. Δυστυχώς πια, δε συγχωρούμε τα λάθη". Έχει κατασταλάξει στη διαπίστωση ότι οφείλουμε να εξελισσόμαστε για να γινόμαστε καλύτεροι. "Το έχω πάρει απόφαση: δεν παλεύω να υιοθετήσω κάτι που δεν είμαι, αλλά δε θέλω να είμαι η ίδια σε έναν χρόνο από σήμερα. Μπορεί κάποια στιγμή να μην αντέξω να δω την κατάσταση υπό ένα συγκεκριμένο πρίσμα ώστε να κάνω την πολυπόθητη μετατόπιση. Όταν όμως το κάνω, θα είναι δίκαιο να συμβεί το ίδιο και από την άλλη πλευρά". 

Εδώ μιλάει η "σφαιρική Μάρθα". Έτσι χαρακτηρίζει η ίδια τον εαυτό της, επειδή είναι διαλλακτική και προσπαθεί να βλέπει τα πράγματα σφαιρικά. Αντιλαμβάνομαι τη βαθιά ενσυναίσθηση που διαθέτει. "Δε θα αντιπαραθέσω τον βαθμό ενσυναίσθησής μου" αποκρίνεται. "Η ενσυναίσθηση είναι η βάση της υποκριτικής αλλά και της ανθρωπιάς. Προσπαθώ και θέλω να είμαι ειλικρινής πρωτίστως απέναντι στον εαυτό μου και στη συνέχεια προς τους γύρω μου. Η ζωή είναι πολύ μικρή, σημαντική και σύντομη για να τη χαραμίσω σε ένα ψέμα". Πιστεύει στη μοναδικότητα και όχι στη διαφορετικότητα. "Ο καθένας μας", σημειώνει, "είναι ξεχωριστός, ενώ όσο πιο πολύ γνωρίζουμε, δουλεύουμε και εξελίσσουμε τον εαυτό μας τόσο πιο ξεχωριστοί, κομψοί και ισορροπημένοι είμαστε". Ταυτίζεται απόλυτα με το quote της Diana Vreeland "Γυναίκες που τολμούν" και συμπληρώνει: "Χρειάζεται η κοινωνία μας γυναίκες που τολμούν να λένε την αλήθεια τους. Να μην κάνουν οικογένεια εφόσον δεν το επιθυμούν και να μην επιμένουν εμμονικά στο χτίσιμο μιας καριέρας επειδή κάποιος τους οδήγησε σε αυτή την απόφαση. Γυναίκες που τολμούν να εκφράσουν την αλήθεια τους και διεκδικούν τη θέση που επιθυμούν. Η τόλμη και το θάρρος μπορούν να εκφραστούν σε οποιοδήποτε πεδίο, από την εξωτερική εμφάνιση μέχρι την εσωτερική αναζήτηση".

Μάρθα Λαμπίρη Φεντόρουφ

Η συζήτησή μας εστιάζει στα συντριπτικά αποτελέσματα του Bechdel Test, που εφαρμόζει σε πολλά σενάρια η Τζέσικα Τσάστεϊν, μέσω του οποίου συγκρίνει το πώς τοποθετούνται στο θέατρο και τον κινηματογράφο οι γυναίκες, για να αποδείξει ότι μιλούν κυρίως για έναν άνδρα και τα στερεότυπα. "Απαιτείται μεγάλη δύναμη από μια γυναίκα για να καθιερωθεί σε ανδροκρατούμενα περιβάλλοντα, όπως το επάγγελμα του ηθοποιού. Έχουν γίνει κάποια βήματα και προσπάθειες για το πώς πρέπει να αντιμετωπίζεται μια νεαρή ηθοποιός, αλλά ακόμη έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας. Στο κομμάτι της υποκριτικής δε οι ανδρικοί ρόλοι είναι πολύ περισσότεροι από τους γυναικείους. Επιπλέον, θα ήθελα να υπήρχε περισσότερη συμμετοχή στη γυναικεία συγγραφή και δημιουργία. Έχουμε ακόμη να διανύσουμε αρκετό δρόμο μέχρι να επέλθει η ισορροπία".

Ο οίκος CHANEL ξεχώρισε το σπάνιο κράμα προσωπικότητας και ταλέντου που διαθέτει η Μάρθα και την έχει εντάξει στους εκλεκτούς "Φίλους του οίκου". "Η αληθινή κομψότητα δεν αντικατοπτρίζεται μόνο στην εξωτερική εμφάνιση. Πρόκειται, ουσιαστικά, για ένα μείγμα εικόνας και εσωτερικού κόσμου. Δεν μπορούμε να επενδύουμε υπερβολικά στο έξω, στον τρόπο που ντυνόμαστε, και να παραμελούμε την ψυχή μας". Καθώς την αποχαιρετώ, μου λέει με τη χαρακτηριστική ζεστή φωνή της: "Είμαι βέβαιη ότι αλλάζουν τα πράγματα. Αρκεί όμως να το θέλουμε". 

Μάρθα Λαμπίρη Φεντόρουφ

Τα ρούχα και τα αξεσουάρ της Μάρθας Λαμπίρη - Φεντόρουφ είναι από τη συλλογή CHANEL Φθινόπωρο-Χειμώνας 2024/25 Ready-To-Wear Collection. Tο μακιγιάζ έγινε με προϊόντα του οίκου CHANEL.

Φωτογραφίες: Γιάννης Μπουρνιάς. Styling: Λάζαρος Τζοβάρας.